Nyheter

CSRD – klimatets och hållbarhetens GDPR

CSRD – klimatets och hållbarhetens GDPR

Kanske vet du redan nu vad CSRD står för. Om inte, så är det dags att börja bekanta sig med detta nya direktiv från EU som kommer att förändra spelplanen rejält. På samma sätt som GDPR i botten värnar om den personliga integriteten så är CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) ett EU-direktiv som värnar om klimatet och ett hållbart företagande. 

CSRD innebär att företag inom EU ska rapportera mer detaljerat om hur de hanterar hållbarhetsfrågor. Från år 2024 berör detta börsnoterade bolag som har fler än 500 anställda och därefter vidgas målgruppen. Observera att detta ändå kan beröra ert företag redan nu eftersom ni kan ha de större företagen som kunder, samarbeten eller konkurrenter.

Så rådet är att börja göra hemläxan. CSRD gäller inom 80 olika områden med flera 1000 krav (alla är inte obligatoriska) men alla dessa behöver ni inte lära er. Använd sunt förnuft, gör en analys av er bransch och ditt eget företag. Vilka hållbara alternativ finns det? Vilka av era konkurrenter ligger i täten och vad gör de? Vad efterfrågar era kunder? Hur ser det ut om några år?

Se inte CSRD som ett hot utan en möjlighet. EUs marknad premierar de som ställer om till ett hållbart företagande och kommer straffa de som är sent ute. Se till att bli en vinnare.

Behöver ni hjälp, hör gärna av er till oss. Läs mer om hållbarhet på https://abouttime.se/hallbarhet-som-konkurrensfordel/ där vi även tar upp andra begrepp inom området som Agenda 2030 (globala mål), Fit for 55 (EUs mål för 55% reduktion av CO2 2030), EUs taxonomi (delar in verksamheter som hållbara eller inte) med mera.

Aj Produkter satsar på kontorsstädning

Kontorsstädning via Aj Produkter är en del i deras satsning på tjänster och att bidra till kontorets välbefinnande. Aj Produkter är verksamma i 20 länder i Europa och har cirka 250 000 besökare till sin svenska sajt varje månad. De fokuserar huvudsakligen på kontor och industri upp till 50 anställda.

Vi hjälper dem med affärsutveckling och produktutveckling av en helt ny och unik tjänst. Aj produkters kunder kommer kunna begära offerter av utvalda städföretag med några få klick.

Kunden anger information om sitt kontor och vilka tjänster de är intresserade av och får förslag på städföretag som är aktiva i deras område. Kunden väljer sedan själv vilka företag de vill kontakta och utvalda städföretag kontaktar sedan kunden direkt och ger en mer detaljerad offert.

Vill ni vara ett av Aj Produkters utvalda städföretag?

Testperioden av den nya funktionen pågår till 31 mars, 2024 och då är det helt gratis att delta.

Observera att Aj Produkter har några grundkrav som måste vara uppfyllda och att de i samarbete med oss bestämmer vilka städföretag som får delta. Förutom grundkraven eftersöker vi företag med hög nivå på service och kommunikation. Det är viktigt att kunderna får hög service men också att ni har intresse att tillsammans med oss göra detta till en succé och bidrar med feedback vad som kan förbättras i processen.

Är ni intresserade läs mer här och anmäl ert företag.

Vi stödjer Ukraina

Vi har valt att göra ett aktivt val och fortsätta arbeta med utvecklare i Ukraina. Främst för att vi har väldigt god erfarenhet av professionella, intelligenta och lojala personer men också för att det är ett sätt för oss att stödja Ukraina som land och de personer vi lärt känna. Det är självklart ingen lätt situation för Ukraina men It-sektorn fortsätter fungera med bra internet och utvecklare som oftast arbetar hemifrån.

Har ni frågor om detta, är ni välkomna att höra av er till oss.

Viktigaste i IT-projekt är att våga utmana kundens lösning med “varför”

“Varför?” är den första och viktigaste frågan som jag ställer till en ny kund som vill utveckla en ny funktion.

Det är vanligt att kunden redan har en idé om vad denne vill ha för funktion och i ett möte förklarar för oss hur funktionen ska fungera. Det är givetvis bra att kunden har en tanke om detta, men många IT-utvecklare gör misstaget att gå in på detaljer i lösningen som kunden vill ha istället för att först lära sig mer om kundens riktiga problem som ofta har sitt ursprung tidigare i processen.

Till exempel är ett ganska vanligt problem i tjänstebranschen att fakturering av kunder går i en process och beräkning av löner baserat på tidrapportering går i en annan process. Tjänsteföretagen lägger sedan mycket resurser, rutiner och IT-verktyg på att i efterhand upptäcka felaktigheter i dessa två processer genom att jämföra utfallen. Och då kan ett uppdrag till oss innebära att utveckla en funktion som jämför fakturerade timmar med lönetimmar.

– Varför? frågar vi.

– Därför att vi får skillnader mellan våra två processer lön och fakturering, svarar kunden.

– Varför har ni två processer? Tänk om vi istället hjälper er med att skapa en digital process där ni först skapar ett uppdrag, sedan tidrapporterar medarbetaren och först därefter skapas en faktura och löneunderlag. Då slipper ni de problem som idag uppkommer.

Detta är ett av många exempel där det lönar sig att stå vid whiteboarden och först skapa en gemensam bild av kundens process och komma underfund med de verkliga problemen.

Det absolut bästa sättet att hålla nere kostnader och få en nöjd kund i ett utvecklingsprojekt är att först förstå de verkliga problemen och tillsammans med kunden vända dessa till möjligheter att få en mycket effektivare process.

Det finns  IT-företag som hoppar över detta steg av analys och riktar in sig på att utveckla saker som kunden (tror att denne) vill ha, och det kan nog ge en hel del intäkter eftersom det blir ett evigt lappande. Men denne kund kommer i längden inte bli konkurrenskraftig på marknaden och det blir därför långsiktigt en “loose-loose-situation” istället för win-win.

Sen ska sägas att det ofta inte är en lätt process att gå till botten med problem, och en utmaning är att kunden ibland inte är redo att tänka om. Men då är det för oss självklart att inte ta oss an uppdraget. Vi måste själva tro på det vi gör, och då är det helt enkelt en dålig matchning som vi tackar nej till.

Om du vill veta mer om hur vår utvecklingsprocess går till läs mer här »

Presentkort hemstädning

Nu är det möjligt att köpa presentkort för professionell hemstädning giltigt för tjänsteföretag i hela Sverige. Ingen annanstans är professionella städföretag samlade på detta sätt. Mottagaren av presentkortet väljer själv tjänst, t.ex. en grundlig storstädning eller återkommande veckostäd. Och kan själv boka den tid som passar bäst via Bokahem.se.

“Det är en annorlunda jul i år men helt klart är det många som behöver avlastning i hemmet. Vi tycker därför det är extra kul att kunna erbjuda ett presentkort som både är en fin julgåva till mottagaren och bidrar till att skapa arbetstillfällen till lokala svenska företag under 2021”, säger Göran Gustafsson produktägare Bokahem.

Med rutavdraget blir värdet dubbelt. T.ex. ger ett belopp på 2 000kr ett värde på 4 000kr och räcker till ca 8-10 timmars städning.

Alla tjänsteföretag på Bokahem™ använder Timewave affärssystem och följer angivna kvalitetsföreskrifter. Bokahem™ drivs av About Time Engines AB och är systerföretag till Timewave AB.

Läs mer om presentkort hemstädning.

 

Bokahem – ny bokningstjänst för hemstäd testkörs i Stockholm

Bokahem.se är en avancerad bokningsmotor för att tillgängliggöra hemstädbolagens lediga tider när de är i området hos den aktuella kunden. Tjänsten är live sedan augusti men än så länge enbart i Stockholm.

Bokahems bokningsmotor har vi arbetat på i många år och den bearbetar hundratals bokningar och prioriterar och presenterar lediga tider för kunderna baserat på parametrar som bokningsgrad och restid. Och bokningen och all kunddata matas även helautomatiskt in i affärssystemet Timewave.

Vi vill vara proaktiva och säkerställa att de professionella tjänsteföretag som använder sig av TimeWave kan fortsätta att ta marknadsandelar och synas på de bästa konsumentsajterna. Konkurrensen av ”uber-företag” är vanligt inom närliggande branscher, t.ex Tiptapp, men den modellen förutsätter en pool av enmansföretag, och de erbjuder aldrig den bästa kvaliteten. Nu kan vi, tillsammans med partners, erbjuda den bästa användarupplevelsen för konsumenten i kombination med de bästa professionella företagen. Det ska vara smidigt att boka hem de bästa hemstädsbolagen även när kunden sitter hemma på kvällen och planerar för ett enklare liv.

En viktig partner för Bokahem är Bokadirekt som är marknadsledande på direktbokningar inom hälsa och skönhet och som nu gör en satsning på att göra det smidigare för konsumenter att boka hemstäd med professionella företag i närområdet. Så här kommenterar VDn på Bokadirekt, Christian Fricke, samarbetet:

– Vi tycker det är spännande att gå in i en ny bransch som passar våra befintliga användare och göra det mycket smidigare för hushåll att boka hemnära tjänster med professionella företag. För att kunna göra det helautomatiserat rakt igenom måste vi ha tillgång till företagens scheman och det får vi i vårt samarbete med Bokahem. De hanterar redan de populäraste företagen för t.ex. hemstädning och fönsterputsning och vi är redan experter på bokningar via nätet för hälsa och skönhet.

Se vilka professionella hemstädsföretag som går att boka i ditt område »

Rut-branschen återhämtar sig starkt efter Corona

Rut-branschen har återhämtat sig starkt och intresset är återigen på rekordnivåer. I september ökade rut-köpen med i snitt 14% jämfört med samma månad förra året. Variationerna i landet är stora. Stockholmsregionen är störst och står hittills i år för 37 % av köpen av ruttjänster och där ökade köpen med 16% i september. Av de övriga större orterna ökade Uppsala mest med 36%.

Flera började arbeta hemifrån i våras och trodde nog att de då skulle kunna sköta städningen själva. Men för många vart det precis tvärtom, med fler hemma vart det stökigare och smutsigare än någonsin. Nu när rädslan avtagit är behovet jättestort och det är en väldigt stark återhämtning och köpen är nu på den nivån den var innan corona. Vi kan se att andelen rut-köp av äldre gick ned under våren men också har börjat återhämta sig.

Efter hemstädning är trädgårdstjänster störst med cirka 16% av rutmarknaden och har ökat med 18% i september. It-tjänster har ökat allra mest med 123%.

Läs mer på Rutbarometern »

 

Är faran över för Rutbranschen?

10 augusti, 2020: Observera att Skatteverket i efterhand har korrigerat sin data för juni.Vi har uppdaterat rutbarometern och nedan text med denna data.

Nya siffror från Skatteverket som vi har analyserat visar att omsättningen juni 2020 är något bättre än 2019, men skillnaderna mellan tjänsterna är stora. Totalt är det en uppgång med 8% där säsongstjänsten Trädgård går starkt med en uppgång på 31% medan den största tjänsten Hemstädning ökade med 3% jämfört med förra året. Klart sämst går barnpassning med en nedgång på 32%.

Siffrorna visar att hushållen har fortsatt stort behov av professionell hemservice och köper de tjänster som går att kombinera med Coronas krav på försiktighet. Den initiala rädslan har minskat och efterfrågan är något högre än förra året.

Vi bedömer att det egentliga behovet är cirka 10-15% mer än förra året, så potentialen för en fortsatt uppgång efter sommaren bör vara goda, förutsatt att det inte kommer en andra våg av Coronaspridning.

Topplista rut-tjänsters ökning juni 2020 jämfört med förra året:

Tjänst                         Förändring   Omsättning juni-20

It-tjänster                        76%                27 Mkr
Trädgård                        31%               206 Mkr
Flytt                                20%                 99 Mkr
Reparation av vitvaror    20%                   7 Mkr
Hemstädning                    3%               753 Mkr
Barnpassning                -32%                   7 Mkr

Läs mer på Rutbarometern »

Professionell hemstädning minskar med 13% i maj

Nu syns genomslaget av corona-effekten och hemstädning minskar med 13% i maj månad. Däremot ökar trädgårdstjänster med 19%.

Topplista rut-tjänsters förändring i maj 2020 jämfört med förra året:

Tjänst                         Förändring   Omsättning maj-20
It-tjänster                        41%                22 Mkr
Trädgård                        19%               181 Mkr
Flytt                                 5%                 84 Mkr
Reparation av vitvaror     4%                   7 Mkr
Hemstädning                -13%               708 Mkr
Barnpassning               -27%                   8 Mkr

Läs mer på Rutbarometern »

Rut och Rot hanterar Corona på olika sätt

I rut- och rotavdragets april-siffror kan vi börja se effekten av Corona-viruset. Men för ännu bättre förståelse behöver vi se maj-siffrorna pga att rut/rotavdraget sökes i efterhand. Efter en initial stor turbulens i branschen verkar det flesta företagen ha anpassat sig till en ny verklighet. Men det är väldigt olika beroende på tjänsten som erbjuds.

Totalt sett ökade rutbranschen med 5% i april, mycket tack vare säsongsstjänster. Rotbranschen ökade med 18% jämfört med april förra året.

För hemstädning som är klart störst med drygt 70% av ruttjänsterna så har det skett en nedgång med cirka 10% i april jämfört med trenden hittills i år, men det är ändå i nivå med förra årets omsättning. Barnpassning har gått klart sämst med en nedgång med 22% jämfört med förra året.
För trädgård och rot-tjänster går det däremot väldigt bra, se tabellen nedan och Rutbarometern.

Topplista rut-tjänsters ökning april 2020 jämfört med förra året 

Tjänst                         Ökning     Omsättning april-20
It-tjänster                        47%                21 Mkr
Trädgård                        34%               141 Mkr
Flytt                                 9%                 83 Mkr
Reparation av vitvaror     3%                   7 Mkr
Hemstädning                   0%               689 Mkr
Barnpassning               -22%                   8 Mkr

Se mer information och grafer på Rutbarometern »

Rulla till toppen