De goda nyheterna är att Rut-branschen aldrig har stått så stark som den gjorde innan Covid-19 slog ned i Sverige. Ny statistik visar att ökningen av professionell hemservice var 13% under första kvartalet 2020. Och ökningen i mars var hela 21% jämfört med samma period 2020 (mycket beroende på säsongstjänsten trädgård).
Den dåliga nyheten är att dessa siffror är baserade på rutavdraget. Eftersom det får göras först efter att tjänsteleverantören har utfört tjänsten och slutkunden har betalat fakturan så märks inte Corona-krisen ännu i dessa siffror. Men den märks hos företagen. Vi kan se den aggregerad i affärssystemet TimeWave som omsätter 3 miljarder. Det har varit en markant ökning av avbokningar (och ombokningar) från mitten på mars. Och det var och är kaos hos många av tjänsteföretagen. Flera av de mindre är nu på väg mot konkurs. De företag som arbetar med timbank har kunnat mildra de närliggande effekterna, och vissa av företagen har också varit snabba med att erbjuda olika saneringstjänster. Men alla påverkas negativt och det är en kraftig inbromsning av beställningar.
Det är en orolig tid och Regeringens olika paket kan underlätta en del. Lika viktigt är att vi som slutkunder försöker tänka på hur vi kan hjälpa till. Många arbetar hemma och det blir lätt extra stökigt, varför inte beställa vädring och hemstädning när vi är ute och går? Detta gäller såklart alla företag som har det kämpigt, vad kan vi göra för dem nu? För vi vill ha dem kvar när vi går tillbaka till vårt normala liv, förhoppningsvis snart.