Förra året tillkom 2000 nya företag, (se Rutbarometern 2013 ) och det har medfört en ökande konkurrens bland Rut-företagen. Tråkigt nog har jag träffat flera företag som har fått allvarliga problem efter att ha använt sig av intensiv marknadsföring i kombination med låga priser. Flera av dessa har använt sig av marknadsföring via ”rabatt-sajter” som Groupon.se där de med låga priser lockat till sig många kunder på kort tid.
Konsekvensen har blivit att företagen har fått problem med att uppfylla sina åtaganden, haft mycket högre kostnader än intäkter och nått en målgrupp som ofta inte är återkommande, dvs det har blivit en ren förlustaffär och i vissa fall har detta lett till konkurs eller nedläggning. Vill man ändå ta risken med en sådan exponering, vilket i vissa fall kan ge marknadsandelar, var noga med att sätta tydliga begränsningar i åtagandena och gör en analys av målgruppen som erbjudandet lockar, och gör en ekonomisk kalkyl på kort och lång sikt.